Oare de unde o știu eu pe Elena Știubei?

M-am întrebat un pic asta pentru că am așa un sentiment că o știu de mult tare și că o urmăresc dintotdeauna. Mi-am amintit!

După ce am făcut cursul de copywriting cu Cătălin Ionașcu am intrat pe blogul Romanian Copywriter să citesc și să aprofundez ce am învățat. Acolo am găsit câteva articole scrise de Elena și mi-a plăcut mult stilul ei.

Odată ce am descoperit-o, am început să o remarc și în grupuri, cu răspunsurile ei mereu potrivite și simpatice și ne-am împrietenit. Îi citesc de fiecare dată și ei, ca și Nataliei, postările cu accent moldovenesc și mi se par cu atât mai savuroase, pentru că Elena e de peste Prut.

Așadar, cum ar spune ea, iaca un interviu cu unul dintre cei mai faini copywriteri pe care îi cunosc personal, din punctul meu de vedere.

Bună, sunt Alexandra și uneori mi-e teamă de copywriting. Tu cine ești și ce părere ai despre asta?

Noroc, Alexandra 🙂 La noi, în Basarabia (Republica Moldova), există acest tip mai special de binețe, care mie îmi este foarte drag. Pentru că e unic, al nostru, și pe care eu îl asociez cu două sensuri: 1. Ce noroc să te văd și 2. Să-ți aducă ziua asta noroc.

Eu sunt Elena și sunt un om împlinit. Pentru că fac ceea ce-mi place în viață: scriu texte comerciale.

Elena Stiubei

Chiar dacă n-o să-ți vină să crezi, și mie mi-a fost teamă de copywriting. Mi-a fost teamă chiar și atunci când am decis că asta vreau să fac, și chiar după ce m-am angajat în calitate de copywriter.

Mie mi-a luat aproape 7 ani să scap de această frică. Și abia acum înțeleg ce m-a împiedicat: limitele pe care mi le-am impus chiar eu. Fiind perfecționistă, mereu mi se părea că scriu prea curajos, prea nu la locul lui, prea nepotrivit. „Da’ ce-o să zică lumea?” Când am scăpat de frica lumii, atunci am șters limitele din capul meu și am început să scriu așa cum simt: uneori curajos, alteori mieros, așa cum o cerea contextul, publicul și produsul.

Nu trebuie să-ți fie teamă de nimic din ceea ce iubești, bineînțeles, dacă asta este legal și moral :)) Atunci când faci ceea ce iubești, o faci cum simți și, apriori, nu o poți face greșit.

Dacă ar fi să dai o definiție pentru copywriting care ar fi ea și care bucățică din tot ceea ce înseamnă copy îți place cel mai mult?

Definiția mea pentru copywriting este „puterea cuvântului”. Un cuvânt spus la timpul potrivit, omului potrivit și în contextul potrivit, face minuni în sensul în care ți-l dorești tu: omul sau brandul – oricine ai fi. Un copywriter bun, în viziunea mea, nu este acela care știe cât mai multe formule, ci acela care știe unde și când să aplice formula potrivită.

Ai dreptate, copywritingul e un domeniu destul de „stufos” – așa îi spun eu :)) Și ceea ce iubesc eu cel mai mult în copy este balansarea pe muchie de cuțit între tot ce înseamnă content și creativitate. Este foarte important să știi unde să te oprești, astfel încât una dintre aceste componente să nu o acopere pe cealaltă. Echilibrul – iată ce este important în copy, dar și în tot marketingul, cred eu. Dacă faci hype, ai grijă să scoți apoi vânzări din asta, iar dacă faci vânzări, ai grijă să nu plictisești.

Îți savurez mereu cu drag și mare interes postările și am întotdeauna ceva din învățat de ele. Cum ți-ai descoperit pasiunea pentru scris și de ce te-ai hotărât să împărtășești ceea ce știi?

Mulțumesc din suflet. Tare mă bucur de fiecare dată, când aud că am ajutat pe cineva cu textele mele. Adevărul e că mie nu-mi place să-i spun copywritingului – „pasiune”. Pentru că mi se pare un cuvânt atât de uzat :)) Eu fug de el. Mai cu seamă că, deși toată lumea era de părerea că eu scriam eseuri geniale în școală, doar eu știam cu ce chinuri le scriam. Nu pot să spun că mi-a plăcut de mică să scriu. Nu e adevărat.

Mie de mică mi-a plăcut filmul, engleza, muzica și cititul. Și mereu am stat bine la capitolul imaginație. Îmi plăceau la nebunie reclamele interesante, fără să știu că voi face din asta meserie. Apoi, în liceu, am descoperit semiotica, și asta m-a aprins (în sensul bun al cuvântului).

Când eram în anul 3 la Comunicare și Relații Publice, am ajuns să fac un internship la un post TV local, din Iași. De acolo a început totul, când am primit un task să scriu un voiceover pentru un spot TV/radio. Textul meu a fost acceptat și a adus rezultate foarte bune. De acolo am prins aripi că, poate, aș putea face și copy. Apoi, după Masterat în Publicitate și PR, am aplicat la un post de copywriter la al doilea cel mai mare operator de telefonie mobilă din Republica Moldova, și am fost acceptată.

Cum m-am hotărât să împărtășesc ce știu? Era o zi de vineri. Era ianuarie, parcă, și eu tocmai primisem de la cineva o întrebare legată de copy. Multă lume începuse să-mi scrie în privat pe Facebook, să mă întrebe pe ici, pe colo, despre copy. Tuturor le-am răspuns și mă bucur că i-am putut ajuta. Iar acest interes al lor față de acest tip de scriere m-a motivat să povestesc public, cu gândul că: „da’ poate mai citește cineva și îi prinde bine”. 

Blog nu aveam timp să-mi fac. Știind marketing și observând că lumea mă contactează pe Messenger, am făcut 1+1 și am înțeles unde e publicul-țintă. El este pe Facebook. Hai, deci, să scriu pe Facebook. Și uite-așa, mai în glumă, mai în serios, într-o seară de vineri, am prins a împărtăși, bucățică cu bucățică, cam tot ce știu despre copywriting. Văd că aceste postări adună și azi multe Like-uri, deci, am hotărât bine ce am hotărât atunci 🙂

De curând ai lansat un proiect foarte interesant și pare că ai pornit pe cont propriu în lumea asta mare și faină a freelancing-ului. Despre ce e Mama lui de Copywriting și cum a apărut?

Dacă îmi spunea cineva acum un an că voi deveni freelancer, cred că îi râdeam în față. Dar „nebănuite sunt căile Domnului”, vorba ceea. Acest proiect s-a născut din dorința de a-mi cunoaște colegii.

Mama lui nu sunt eu. Mama lui nu e o înjurătură. Mama lui înseamnă origini: cine, cum și unde face copywriting în Moldova și nu doar 🙂 Deși, știi bine și tu, probabil, că de-a lungul timpului, copywritingul a avut mai mulți tați decât mame. 😉

Nu știu dacă ți-ar veni să crezi, dar eu, în 9 ani de muncă în marketing, nu am ajuns să cunosc, decât din auzite, câțiva copywriteri. Doar pe unul în cunoșteam personal, îl admiram și învățam de la el.

Eu nu sunt omul destăinurilor. Deși sunt foarte sociabilă și am văzut destule evenimente de marketing la viața mea, niciodată nu rămâneam la netwroking sau after party-uri să-mi cunosc colegii. Cumva mă evaporam imediat după „partea oficială”. 

În același timp, am observat că în online, lumea, fie din frică, fie din neștiință, fie nu știu din ce alt motiv, ba se certa pe subiecte de copy, ba tăcea când era întrebată de tarife, ba aplauda la banalități.

Nu sunt eu guru să-i judec pe alții, dar banalitățile nu sunt despre copy. Cel puțin, nu în viziunea mea. Iarăși, având gândire și porniri de marketer, am înțeles că există interes pentru copy, dar nu există destul awareness și destule autorități care să se facă auzite. La fel, știind că interesul pentru podcasturi în Moldova nu e la fel de mare ca în România, iar succesul TikTok-ului cumva se explică prin video, mi-a venit ideea de interviuri video. 

Am început cu omul de la care am învățat eu mult copywriting și textele căruia le devorez cu mare drag. Practic, le înghit, nu le citesc. După primul interviu am început să cunosc tot mai mulți copywriteri și oameni din domeniu, interesați de acest proiect și, uite-așa, am deja 2 interviuri publicate și încă 2 în production.

Ai clienți și din România și din Republica Moldova? Simți vreo diferență de abordare între aceștia?

Eu, ca orice moldovean care se respectă, mă rup între cele 2 maluri ale Prutului. Acum lucrez și cu piața din România, și cu cea din Moldova. Diferențe există, și ele se văd foarte bine pe social media. De exemplu, moldovenii sunt mai puțin dispuși să comenteze un Ad, chiar dacă li se pare ciudat sau inadecvat, sau cum o mai fi. Asta nu e rău.

Românii comentează imediat dacă ceva nu le place. Și comentează mult. Și asta, la fel, nu e rău. Din aceste reacții, comportamente, eu scot niște concluzii și îmi adaptez textele.

Alte diferențe? Românilor le place mult storytellingul. Ei sunt mult mai predispuși să citească longreadurile, decât moldovenii. Nouă, celor din Chișinău, ne plac mai mult textele scurte, la subiect.

Alte diferențe? Timpul de luare a deciziei și limita de convingere. Românii sunt totuși mai simplu de convins decât moldovenii. Și asta, iarăși, nu o spun în nume de rău. E interesant să urmăresc aceste diferențe și îmi place să-mi adaptez textele conform publicului. E un challenge pentru mine. Și mai mult îmi place să analizez apoi statisticile pe texte. Pur și simplu ador acest moment.

Care dintre proiectele la care ai lucrat până acum ți-a fost cel mai drag și de ce?

Eu, în general, prefer să nu mă leg de proiecte. Să nu pun prea mult sau, din contra, prea puțin suflet în lucrările mele. Cel mai rău lucru la un copywriter mi se pare subiectivitatea. Poți să fii subiectiv judecând un proiect străin, că de, suntem oameni cu toții. Dar nu poți niciodată fi subiectiv atunci când lucrezi la un proiect. Pentru că oamenii pun speranțe în tine. Ei cred că tu, prin textele tale, le vei aduce rezultate bune.

Eu devin subiectivă față de un proiect atunci când nu cred în el. Iar dacă ajung să nu cred, înseamnă că nu-mi inspiră încredere calitatea produsului sau serviciului în cauză. Și atunci, eu tactic ies din acel proiect. Valorile mele și educația mea nu-mi permit să scriu despre ceea în ce nu cred. 

Care e cel mai mare vis al tău și când îl vezi îndeplinit? 

Îl văd îndeplinit peste vreo 20 de ani, sper 🙂 Cel mai mare vis al meu este ca ai mei 2 copii, atunci când vor ajunge mari, să iubească ceea cu ce aleg să se ocupe. Să-și facă cu dăruire meseria. Nu zic să devină sclavii profesiei, dar le doresc din suflet să fie la fel de pasionați de ceea ce fac, cum sunt eu înnebunită după copywriting. Nimic nu-l face pe om mai fericit, decât să știe că lasă ceva în urma lui. În urma mea vor rămâne textele mele și… statisticile de vânzări pe care le-am făcut.

Elena e o inspirație de fiecare dată când interacționezi cu ea, fie direct, fie prin postările ei pline de informații faine și de tâlc și unul dintre oamenii de pe lista mea cu musai de urmărit atunci când vrei să înveți despre copywriting și content writing, fie că vrei să folosești informațiile pentru afacerea ta direct sau pentru clienții tăi.

Tu ce oameni faini din domeniu urmărești?

(Visited 1,111 times, 1 visits today)