resurse copywriting

Cine ești tu să scrii despre resurse de copywriting?

Asta e întrebarea cu care mă bântuie impostorul interior de câteva luni bune. Mai exact, de când mi-a venit prima dată ideea să pun cap la cap resursele pe care le folosesc atunci când scriu. Poate sunt de folos și altora.

Dacă te gândești că are sens să fii aici doar în cazul în care vrei să devii copywriter și să faci o carieră din asta, zic să mai stai un pic. Îmi propun ca resursele astea de copywriting să îți fie utile și dacă ai un business al tău și vrei să îți scrii propriile texte mai bine. Sau dacă vrei doar să înțelegi care-i faza cu copywriting-ul 😀

Totul a început când prietena mea Georgi a decis că îi place să scrie și ar vrea să învețe mai multe despre asta. I-am trimis câteva link-uri și am realizat că mai sunt cu siguranță și muuuulte altele despre care eu nu știu.

Și cum găsești resurse utile cu ușurință? Nu știu tu, dar eu am două variante mari și late: 1. Caut pe Google și 2. Întreb.

Întrebarea a mers către una dintre cele mai faine și supportive comunități din care fac parte, Viață de Freelancer România. Cei trei omuleți din spatele ei, Irinia, Cristina și Claudiu de la Milk&Cookies sunt minunați, profi și deschiși. Bonus, comunitatea e una foarte bine administrată, cu discuții constructive și utile.

I-am întrebat pe cei peste 7500 de omuleți de aici ce resurse de copywriting folosesc și recomandă ei, și de unde își iau inspirația când vine vorba de zona asta.

Ce e de fapt copywriting-ul?

Acum vreun an și ceva, scriam un articol pe tema asta pentru SuperBlog și îmi imaginam cum ar fi viața fără copywriting.

Tot despre copy am povestit și cu draga mea Elena Știubei, care e unul dintre oamenii din lista “de urmărit” pentru că ai foaaaarte multe de învățat de la ea. Are și un stil delicios de-a zice lucrurile 😀

Wikipedia zice că e actul de a crea texte care vând sau care au scop publicitar.

Elena spune despre copy că reprezintă puterea cuvântului și mi se pare o metaforă foarte faină.

Dacă le punem pe cele două cap la cap, aș zice că e arta de a folosi puterea cuvântului pentru a vinde sau a îndemna la acțiune.

De obicei copy-ul (produsul actului de copywriting) e un text scurt și de impact, care îți vinde fie un produs, un serviciu sau chiar o idee și te convinge să acționezi. Asta poate însemna să cumperi sau să dai like, share&subscribe, să lași un comentariu, să dai un click, să-ți faci un test, să-ți lași adresa de mail etc.

Aici încadrăm tagline-uri, slogane, texte pentru reclame, pagini de vânzare, emailuri de vânzare, broșuri, titluri și muuuulte altele.

Poate oricine să devină copywriter? Poate. De ce să tăiem aripi și să zicem că nu? Dar cred că e cam la fel ca și cântatul – oricine poate cânta, dar nu toată lumea o face bine.

Ce resurse de copywriting am descoperit?

În primul rând vreau să-ți spun că eu am cam fugit de titulatura de copywriter și de copywriting în general, dar mă mai tratează Elena cu niște cuvinte de încurajare și mai prind curaj.

Copywriting-ul nu reprezintă doar actul de-a așeza cuvinte pe taste care să “facă” sens, ci e un pic mai mult de-atât. E o rețetă întreagă în care presari persuasiune, psihologie, advertising și încă vreo câteva elemente, după gust.

Practic e important să știi foarte bine cui te adresezi ca să reușești să îl convingi să acționeze așa cum îți propui prin textele tale.

Ce oameni urmăresc eu?

Am găsit resurse faine atât la oameni din țară cât și din afară, unele gratuite, altele cu plată, dar de la fiecare dintre cei de mai jos am învățat și învăț câte ceva:

  1. Daniel Zărnescu – e primul om de la care am învățat noțiuni serioase de copywriting și cel care m-a ajutat să-mi pun niște baze. Mail-urile lui sunt foarte faine, articolele la fel și campaniile pe care le face – bun bun studiu de caz.
  2. Cătălin Ionașcu – am participat la cursurile lui Cătă de content writing și copywriting și am învățat foarte multe lucruri utile. Pe blogul Romanian Copywriter am descoperit-o pe Elena Știubei, dar și multe resurse de copywriting grozave.
  3. Liv Tane – chiar dacă nu are cursuri de copywrting, cursurile lui Liv de storytelling și de business storytelling, ajută foarte mult și mi-au plăcut tare, iar ea e mereu o inspirație.
  4. Iosif Vidoni – parte din echipa Kiwi Agency, Iosif are un stil foarte relaxat și oferă frecvent lecții gratuite de copywriting. În plus, cursul pe care îl susține, Elite copywriter, e foarte lăudat de către cei care știu că l-au urmat.
  5. Toma Grozăvescu – omul din spatele unei alte agenții foarte cunoscute – Smarters, un tip foarte funny. Pe blog-ul Smarters sunt multe informații faine, gratuite și au și cursuri mai avansate de copywriting.
  6. Paul Melinte – autorul cărții “Lasă Vrăjeala” și-a pus toată experiența acumulată de-a lungul timpului în cursul Picasso copywriting, de care iar, am auzit doar de bine.
  7. Anapebune – Ana are un stil diferit, dar cool de a scrie și îmi pare în general o persoană super interesantă de la care ai multe de învățat.
  8. Oana Vasiu – un stil diferit găsești și la Oana, care deși nu are cursuri, încă, oferă constant informații foarte utile din experiența ei de lucru cu oameni precum Lorand Soares Szasz, Zoltan Veres, Urania Cremene și mulți alții. Face asta prin postări pe profilul ei de Facebook, doar text, fără poze, dar cu conținut atât de bun încât are sute de like-uri, comentarii și share-uri la fiecare postare.
  9. Elena Știubei – de ea am mai zis că mi-e dragă și e un om de la care învăț mereu câte ceva, la fel, din postările ei pline de tâlc, de pe profilul de Facebook sau de pe Mama lui de Copywriting.
  10. Silvia Bivol – pe Silvia am descoperit-o prin intermediul Elenei și e foarte simpatică și plină de energie faină, pe care o transmite și în postările ei despre scris.
  11. Ion Cataragă – împărtășește mult din experiența lui de copywriter în postările pe care le face.
  12. Marie Forleo – cursul lui Marie, The copy cure, e unul foaaaarte fain și destul de scump, iar stilul ei de a face email marketing e demn de studiat. Are și resurse gratuite și mulți invitați interesanți în emisiunea ei, Marie TV.
  13. Alex Cattoni – am descoperit-o de curând, but she rocks my world! Are video-uri foarte utile, cu exemple super concrete pe care poți lucra ușor plus un curs scumpel, dar foarte bun.

Ce recomandă oamenii din comunitate?

Până nu uit, găsești multe informații și resurse faine inclusiv pe site-ul Viață de freelancer, gratuite și bune, foarte bune.

Recomandările primite sunt:

  1. Neil Patel – e specializat pe zona de SEO, adică oferă multe sfaturi despre cum poți optimiza texte și site-uri pentru a fi mai ușor de găsit pe Google.
  2. AWAI – Institul Scriitorilor și Artiștilor Americani pe care tocmai l-am descoperit, cu multe cursuri și resurse.
  3. Ben Settle – a scris o serie de cărți pe tema copywriting-ului și a persuasiunii.
  4. Copyblogger – un site pliiin de informații utile și interesante despre content writing și copywriting.
  5. Donald Miller – fondatorul StoryBrand și autor de cărți pe tema advertising-ului, storytelling și altele.
  6. Copyhackers – un site plin și el de resurse pentru freelanceri și nu numai.
  7. Sticky Blogging – tot resurse pe partea de scris, dar mai mult pe zona de bloguri.

Alți oameni faini, cărți, reviste și documentare de avut în vedere: Inoza, Mariana Ganea, Nerds&Words, Lina Vdovîi, Luiza Vasiliu, Venera Dimulescu, Dexter Abraham, Viața mea în publicitate și Scientific advertising – Claude C. Hopkins, Buyology – Martin Lindstrom, Breakthrough Advertising – Eugene M. Schwartz, The Borron Letters – Gary C. Halbert, DoR, Scena9, Harvard Business Review.

Cu siguranță e plin internetul cu resurse de copywriting, timp să avem să le descoperim, citim și folosim pe toate.

Las lista deschisă cu promisiunea că o să adaug aici ce mai descopăr de-a lungul timpului și sper să-ți fie de folos și rugămintea să împărtășeșt și tu din resursele care-ți sunt utile. Deal?

Dacă ți se pare de folos, m-aș bucura să dai articolul mai departe 😀

Până atunci, sunt curioasă, tu de unde înveți să scrii texte faine?

(Visited 845 times, 9 visits today)