HIT – o nouă oportunitate pentru turismul brașovean
Sunt câteva subiecte care îmi stârnesc mereu interesul. Turismul e unul dintre ele. Tehnologizarea e un altul.
Unul dintre visurile mele de adolescentă era să reușesc să revitalizez cumva turismul în zona în care am crescut, dar l-am pierdut pe drum. Pe el, visul.
Niște ani mai târziu, când am început să călătoresc în afara țării, s-a născut un alt vis legat de turism care e parcat și sper ca la un moment dat să se transforme în realitate.
Tot din călătoriile în afara țării au apărut invariabil și comparațiile între felul în care se face turism în afară, chit că vorbim de vecini sau de țări mai îndepărtate, și felul în care se face turismul la noi.
Dar nu în discuția asta voiam să intrăm acum, ci într-una orientată spre soluții 🙂
E destul de clar că anul ăsta zona HoReCa (hoteluri, restaurante, cafenele) a avut destul de mult de suferit. O parte dintre cei care activează în domeniu s-au adaptat, alții sau reinventat și au fost și unii care au renunțat.
Am observat din culise tot ce s-a întâmplat în domeniul turismului, felul în care au fost afectate atât firmele mici cât și cele mari. În momentul în care am văzut că se lansează la Brașov o inițiativă menită să îi susțină pe cei care vor să inoveze și să se îndrepte spre turism 4.0, am vrut musai să aflu mai multe despre cine sunt oamenii din spatele inițiativei și ce aduc ei interesant.
Ce este HIT și cui se adresează?
Hub-ul de inovare în turism a fost inițiat de către Agenția Metropolitană Brașov în colaborare cu Iceberg Consulting și își propune să consolideze turismul local prin transformarea modelului actual în turism (cu adevărat) durabil.
HIT își dorește să fie un “Centru de networking și un loc pentru generarea de idei și soluții optime, cu scopul îmbunătățirii și adaptării ofertei turistice la cerințele socio-economice actuale.” spune Alina Nicoară, director adjunct al AMB.
Programul de accelerare dedicat HoReCa e proiectul pilot al HIT, și va susține o serie de start-up-uri, echipe sau ONG-uri capabile/pregătite să găsească soluții la problemele industriei și totodată să transforme ideile inovative în realitate. Acest program aduce față în față antreprenorii din domeniul turismului cu cei care pot să dezvolte efectiv soluțiile de care ei au nevoie.
Altfel spus, dacă ai o afacere din domeniul HoReCa, ai întâmpinat dificultăți în perioada asta și vrei să găsești soluții inovative la ele, programul de accelerare a industriei alimentare și a turismului (Food Industry and
Tourism Acceleration Program) e potrivit pentru tine.
Este numit program de accelerare pentru că durează doar 12 săptămâni, timp în care se dezvoltă o idee/soluție, ea e testată pe piață, validată și apoi prezentată și către clienți mari și rețele europene cu care există deja parteneriate.
Fiecare start-up are parte de mentorat din partea unor oameni cu experiență atât la nivel local cât și la nivel internațional. O parte dintre mentori s-au alăturat deja proiectului, însă în continuare se caută mentori potriviți, inclusiv în afara țării, pentru situațiile întâmpinate de antreprenorii înscriși în program.
Scopul pe termen lung este ca ideile care ies din hub să fie sustenabile și scalabile, motiv pentru care soluțiile sunt orientate către tehnologizare și digitalizare.
Cum te înscrii în program?
Până să ajungem la cum, e foarte important când, pentru că înscrierile în program mai sunt deschise doar până pe data de 3 decembrie.
Acum că știi că timpul e scurt și e important să te mobilizezi rapid, vestea bună e că te înscrii ușor, completând formularul disponibil aici.
Inițiatorii programului vor face o selecție a celor înscriși, iar ulterior programul se va desfășura fie online, fie la sediul HIT Brașov, dacă măsurile vor permite asta.
Având în vedere durata foarte scurtă a programului, cu siguranță ritmul de lucru va fi unul accelerat, așa cum spune și numele programului, intens, bazat pe colaborare, deschidere și inovație.
Beneficiarii programului, așa cum spune Alina Nicoară, sunt în primul rând cei care activează în domeniul HoReCa și au fost afectați de criză, dar și turiștii care vor ajunge să aibă parte de experiențe la un alt nivel atunci când vor vizita Brașovul, cât și locuitorii orașului, atât ca și clienți care vor beneficia de servicii mai bune, cât și de rezidenți care se bucură de un oraș turistic digitalizat.
De ce să te înscrii în program?
Ionuț Țața, CEO al Iceberg, spune că turismul face parte din identitatea orașului Brașov și am rezonat tare bine cu ideea asta. E clar că nu putem și cel mai probabil nici nu vrem să renunțăm la bucățica asta de identitate locală și atunci soluția ar fi să o regândim.
Transformăm astfel o situație dificilă și incertă într-o oportunitate de creștere și dezvoltare.
Timp de 3 luni ai parte de ghidaj, pe care Ionuț îl compară cu un cantonament, în care ți se spune ce poți să faci ca să te miști repede și să ajungi de la idee la prototip într-un timp foarte scurt.
Programul este susținut de Orange Fab, tocmai pentru că ideea de turism 4.0 înseamnă un model de business bazat pe date, iar cei de la Orange susțin start-up-urile viitorului și pun la dispoziția lor date relevante care să le ajute să se dezvolte și să se adapteze la era digitalizării.
Dorian Lungu, fondator al Luado, este unul dintre mentorii programului de accelerare și spune că într-adevăr, există multe challenge-uri legate de sănătate și siguranță pe care le resimt atât cei care lucrează în turism cât și cei din comenii conexe, însă ele pot fi depășite.
Asta înseamnă că și dacă ești antreprenor cu o afacere HoReCa sau cu o afacere conexă domeniului și dacă ești locuitor al Brașovului sau iubitor de experiențe turistice faine, ajută să dai vestea mai departe despre HIT și programul de accelerare, ca să ajungă informația la cine are cea mai mare nevoie de ea.
Eu am în plan să scriu poveștile oamenilor faini din proiect, care fac turism în Brașov. Tu cum te implici?
No Comments